نکات,فعالیت هاو فرایند های پرستاری

سندرم شوک سمی
|

(toxic shock syndrome):

سندرم شوک توکسیک یک بیماری حاد تب دار است که در ان اعضای بدن به شدت درگیر شده اند و معمولا به وسیله ی (اگزوتوکسین) استافیلوکوک طلایی ایجاد می شود.

علایم و نشانه ها:

تهوع اسهال استفراغ تب سردرد اختلال شعور راش های اریتماتوی پوستی نارسایی کلیه وکبد وکلاپس قلبی عروقی

 

درمان شوک توکسیک(سمی):

تجویز انتی بیوتیک وتدابیر حمایتی بیمار



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، سندرم ها، ،
:: برچسب‌ها: سندرم شوک سمی, سندرم شوک توکسیک, علایم شوک توکسیک, درمان شوک سمی, علایم شوک سمی, toxic shock syndrome,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 16 مرداد 1393
زمان : 5:5
ایا کبد چرب خطرناک است؟
| | ادامه مطلب...

کبد چرب، بیماری رایجی است که امروزه بسیاری از مردم بعد از بررسی‌های اولیه متوجه ابتلا به آن می‌شوند.
 اما چرا کبد چرب می‌شود؟

 

 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: کبد چرب, درمان کبد چرب, کبد چرب چیست, تشخیص کبد چرب, علایم کبد چرب,
نویسنده : حمید قریب
تاریخ : دو شنبه 13 مرداد 1393
زمان : 17:36
سندرم ترنر
| | ادامه مطلب...

سندرم ترنر(Turner syndrome):

در سندروم ترنر فقط یک کروموزوم جنسی وجود داشته وکاریوتیپ فرد به صورت(45x)است.

موزاییسم در سندرم ترنر ارتباطی با سن پدر و مادر ندارد و وجود یک فرزند مبتلا احتمال بروز انرا در فرزند بعدی افزایش نمی دهد.

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، سندرم ها، ،
:: برچسب‌ها: سندرم ترنر, دیسژنزی, سندرم, عوامل قد کوتاه, turner syndrome,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : دو شنبه 14 مرداد 1393
زمان : 4:22
ابولا چیست؟
| | ادامه مطلب...

بیماری ابولا چیست  وچگونه انتقال می یابد؟

بیماری ابولا یا تب خونریزی دهنده ابولا یک بیماری ویروسی است که از طریق حیوانات وحشی به خصوص نوعی خفاش بنام Pteropodidaeبه انسان انتقال می یابد.
پس از ابتلا، احتمال مرگ بیمار حدود 90 درصد است.

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، ،
:: برچسب‌ها: ابولا, ابولا چیست, بیماری ابولا, درمان بیماری ابولا, تشخیص بیماری ابولا, بیماری شایع در افریقا, hf, gh,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 12 مرداد 1393
زمان : 19:10
سوزاک
| | ادامه مطلب...

سوزاک (Gonorrhea):

یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود. عامل آن نیسریا گونورآ یا گنوکوک یک دیپلوکوک گرم‌منفی می‌باشد. علایم معمول در مردان شامل سوزش ادرار و خروج ترشحات چرکی از آلت بروز پیدا می کند.. اما در زنان معمولا بی‌علامت است و یا ممکن است خود را به صورت ترشحات واژنی یا دردهای لگنی نشان دهد.

برای پیشگیری از بروز عوارض و جلوگیری از گسترش بیماری درمان آنتی‌بیوتیکی ضروری است.

علایم

مردان

 

ترشحات چرکی از آلت“.

علایم مردان معمولا ناشی از التهاب پیشابراه است.

  • سوزش ادرار
  • ترشحات چرکی از آلت

زنان

 

ترشحات واژنی در سوزاک

بیش از نیمی از زنان آلوده بدون علامت هستند و موارد علامتدار معمولا ناشی از التهاب واژن و آندوسرویکس، به صورت‌های زیر بروز می‌کند:

  • صورت ترشحات واژنی
  • ویا دردهای لگنی

در صورت عدم درمان در ۲۸ % موارد نوزادان حاصل از مادران مبتلا دچار التهاب چشمی ناشی از گنوکوک می‌شوند

برای دیدن بقیه ی تصاویر گنوره اینجا کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، دستگاه تناسلی ادراری، ،
:: برچسب‌ها: درمان سوزاک, گنوره, درمان گنوره, سوزاک, پیشگیری از سوزاک, پیشگیری گنوره, عوامل ایجاد گنوره, دلایل ایجاد گنوره, عوامل بروز سوزاک, دلایل ایجاد سوزاک, درمان سوزاک, عوارض سوزاک در صورت عدم درمان, درمان گنوره, پیشگیری از سوزاک, پیشگیری از بیماری گنوره, تشخیص بیماری سوزاک, تشخیص گنوره, علامت های بیمای سوزاک, تصاویر سوزاک, Gonorrhea,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 22:10
بواسیر یا هموروئید
| | ادامه مطلب...

بواسیر  ( Hemorrhoid):

به اتساع رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی یا واریس رگ های رکتوم می گویند. که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند. آن‌ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند «بیمارگونه» یا همان بواسیر می‌شوند. آن‌ها در حالت فیزیولوژیک خود مانند بالشتکی مرکب از مجرای سرخرگی-سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌کنند.

علامت بواسیر بستگی به نوع آن دارد. بواسیر داخلی معمولاً همراه با خونریزی مقعدی بی‌درد همراه است اما بواسیر خارجی ممکن است علائم کمتری داشته یا اگر ترومبوز باشد همراه با درد و تورم در ناحیه مقعد خواهد بود. بسیاری از مردم به اشتباه هرنوع علامت رخ‌داده در اطراف منطقه مقعدی  را «بواسیر» می‌دانند و دلایل جدی این علائم را نادیده می‌گیرند.

 

اگرچه علت اصلی بواسیر ناشناخته است، تعدادی از عوامل که باعث بالا رفتن فشار درون شکمی می‌شوند، به‌ویژه یبوست، نقش اصلی را در رشد وپیشرفت ان خواهند داشت.

درمان اولیه برای بیماری خفیف یا متوسط شامل افزایش دریافت فیبر، مایعات از راه دهان برای حفظ جذب آب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و استراحت می‌باشد. ممکن است در صورت بروز علائم شدید یا بهبود نیافتن با استفاده از مدیریت بیماری، برخی روش‌های فرعی انجام



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: همورئید, بواسیر, درمان هموروئید, درمان بواسیر, همورویید, Hemorrhoid, HEMOROID, بیماری مقعد, شایعترین بیماری مقعدی, واریس رکتوم,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : یک شنبه 29 تير 1393
زمان : 18:56
پانکراتیت
| | ادامه مطلب...

پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده (پانکراس)

پانکراتیت یا به صورت حاد بروز می‌کند یا مزمن.

 

+پانکراتیت حاد

بسته به خصوصیات اپیدمیولوژیک مناطق مختلف علل متفاوتی دارد. در کشور امریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اکثر موارد پانکراتیت حاد به دنبال مصرف الکل است، در ایران اغلب موارد (۵۰٪ موارد) پانکراتیت حاد ناشی از سنگ‌های صفراوی است. بیشترین شیوع سنی در گروه سنی ۵۰-۴۱ سال است.

مرگ و میر پانکراتیت حاد حدود ۱۰٪ است. علائم پانکراتیت حاد عبارتند از درد شکمی شدید، تهوع، استفراغ، تعریق، درد عضلانی، تورم و نفخ شکم، بی حالی، تب، افت فشارخون و حتی شوک.

+پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمن معمولاً در پی حملات مکرر پانکراتیت حاد بروز می‌کند زیرا لوزالمعده در بین حملات کاملاً بهبود نمی‌یابد. لوزالمعده در جریان این عارضه، به تدریج توانایی تولید آنزیم‌های گوارشی و هورمون‌های ضروری مانند انسولین را از دست می‌دهد. التهاب پانکراس ناشی از خودهضمی بافت آن توسط آنزیم‌های پانکراس به ویژه تریپسین است.

علایم پانکراتیت ممکن است به صورت دردهای مداوم  در ناحیه فوقانی شکم احساس شوند (علایم با غذاخوردن تشدید می‌شود و دوره‌های درد گاه یک هفته طول می‌کشد). تهوع، استفراغ، اتساع شکم، زردی (یرقان)، اسهال چرب و کاهش وزن.

 



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: پانکراتیت, انواع پانکراتیت, درمان پانکراتیت, علل ایجاد پانکراتیت, تشخیص پانکراتیت, علایم پانکراتیت, پانکراتیت حاد, پانکراتیت مزمن, التهاب لوزالمعده, همه چیز در موردپانکراتیت,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : شنبه 28 تير 1393
زمان : 12:39
کلیه ی پلی کیستیک
| | ادامه مطلب...

بیماری کلیه کیستیک (ADPKD، Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease):

بيمارى ADPKD يک بيمارى غالب اتوزومى است که در پى وقوع جهش در ژن‌هاى ADPKD 1 و ADPKD2 رخ مى‌دهد. ADPKD، يکى از شايع‌ترين اختلالات ژنتيکى است و شيوع آن ۱ در ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ در بين نژادهاى مختلف است. در ايالات متحده ADPKD مسئول ۸ تا ۱۰ درصد موارد بيمارى حاد کليوى مى‌باشد.

ممکن است در هر سنى تظاهر کند، اما اکثراً موجب بروز علائم در دهه‌هاى سوم يا چهارم زندگى مى‌شود. بيماران، داراى عفونت‌هاى دستگاه ادراري، انسداد مجارى ادرارى (لخته يا سنگ کليه)، شب ادراري، خونريزى به داخل يک کيست کليوي، يا شکايات مربوط به درد پهلو به‌علت اثر توده‌اى کليه‌هاى بزرگ‌شده هستند. فشار خون در ۲۰ تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به ADPKD و تقريباً ۷۵ درصد بالغين دچار ADPKD ديده مى‌شود. تقريباً نيمى از بيماران، تا سن ۶۰ سالگى دچار بيمارى کليوى مرحله نهائى

..........



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، دستگاه تناسلی ادراری، ،
:: برچسب‌ها: بیماری کلیه کیستیک, درمان بیماری کلیه ی پلی کیستیک, ADPKD, Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease, پیشگیری از بیماری کلیه ی پلی کیستیک,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 22:27
اسیت
|

آب‌آوردگی شکم یا آسیت ( Ascites):

به تجمع مایع در حفره صفاقی  اسیت گفته می‌شود. از نظر بالینی وقتی آسیت قابل تشخیص است که حجم مایع بیش از ۵۰۰ cc باشد. آب‌آوردگی شکم دلایل گوناگونی از جمله بیماری‌های کبدی مانند سیروز و متاستاز و سرطان‌های گوارشی و نیز مسدود شدن ورید کبدی در سندروم( باد-کیاری) می‌تواند داشته باشد. تشخیص دقیق بوسیله پاراسنتز و آزمایش خون و نیز با ماتیته جابجا شونده در پرکوسیون و سونوگرافی قابل انجام است.

گرادیان بالای آلبومین نشان دهنده افزایش فشار ورید باب است.

درمان اولیه با محدودیت سدیم در غذا، محدودیت مایعات، داروهای مدر مانند اسپیرونولاکتون و فورزماید است. در آسیت مقاوم گاه به تخلیه مکرر آسیت یا ایجاد شنت داخل صفاقی و آناستوموز ورید باب به ورید اجوف تحتانی می‌پردازند.



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: اسیت, اب اوردگی, Ascites,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 19:38
اپاندیس
| | ادامه مطلب...

آپاندیس یا روده کور زائده‌ای کوچک و انگشتی شکل است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. در جدار این عضو بافت لنفاوی فراوانی موجود است. طول آپاندیس بین ۲ تا ۲۰ سانتی‌متر متغیر است و قطر آن نیز بین ۶ تا ۸ میلی‌متر است. عفونت و التهاب در آن منجر به آپاندیسیت می‌شود.

آپاندیس عضو وستیجیال محسوب می‌شود. کارکرد ویژه‌ای در بدن انسان ندارد و باقیمانده‌یی از نیکان انسان است که طی فرگشت از بین نرفته است.

برخی از دانشمندان به تازگی نظریاتی ابراز داشته‌اند که نشان از کارایی این عضو دارد. نتایج تحقیقات ساینتیفیک آمریکن حاکی از آن است که آپاندیس در نوزادان به تولید هورمون و در افراد بزرگسال به تولید پادگنهای (آنتی‌ژن‌های) مفید برای ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کمک می‌کند. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آپاندیس نقش عمده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد.

بافتهای لنفاوی جداره آپاندیس با حس کردن میکروبهای موجود در مواد زاید در حال دفع از بدن، نوع خوب یا بد میکروبها را تشخیص داده و به بانک حافظه‌ای سیستم ایمنی بدن اجازه می‌دهند تا در مقابله (و دفع) میکروبهای مضر و ساختن میکروبهای مفید برنامه ریزی کرده و فعال گردد.

آمار مرگ و میر در اثر اسهال مزمن در کشورهای فقیر یا در حال رشد نشان داده که آپاندیس سالم با ذخیره باکتریهای خوب در خود می‌تواند سیستم گوارشی افراد را پس از آلوده شدن به میکربهای مضر باعث اسهال، با بازگشت میکروب‌های مفید بهبود داده و از آمار مرگ و میر بکاهد.همچنین در بعضی آدم ها وقتی آپاندیس آلوده شده به عفونت مزمن میشود و آن را از بدن جدا میکنند باعث سفت شدن شکم و روده راست میشود و هموروئید را ایجاد میکنند .

....



:: موضوعات مرتبط: بیماری ها، گوارشی، ،
:: برچسب‌ها: اپاندیس, عفونت اپاندیس, درمان اپاندیس, تفاوت درد اپاندیس با سایر درد ها, تشخیص اپاندیس,
نویسنده : دستجردی
تاریخ : جمعه 27 تير 1393
زمان : 19:20
صفحه قبل 1 صفحه بعد